دراين آزمونها فرايندها و فرآورده هاي يادگيري دانش آموزان به طور مستقيم سنجش مي شوند.باعنايت به اينکه بخش زيادي ازاهداف وانتظارات آموزشي در حيطه ي مهارتي قرار دارند ضرورت دارد معلمان شرايطي را فراهم نموده که دانش آموزان در موقعيتهاي واقعي يا نسبتاً واقعي بتوانند دانش و مهارتي را که کسب کرده اند به کار گيرند.
به طورکلي،ارزش يابي عملکردي،ارزش يابي خاصي است که از طريق آن،دانش آموزان با اجراي فعاليت،اثري را توليد مي کنند يا عملاً نشان مي دهند به چه ميزان،دانش ومهارتي را کسب نموده اند.
آزمون هاي عملکردي به خوبي مي تواند ضعف آزمونهاي رايج مدادکاغذي را بپوشاند واطلاعات لازم را ازميزان تحقق اهداف مهارتي، عمق يادگيري وميزان درک و فهم دانش آموزان تا سطح کاربرد درعمل به معلم ارائه دهد.








